Valta Works panostaa järeään koneistukseen

Kookas avarruskone siirrettiin Raumalta Poriin yhdessä viime vuoden suurimmista konesiirto-operaatioista.

Kookas Juaristi siirrettiin projektissa Raumalta Poriin. Juaristin vaakakaran asennus käynnissä.

Porissa toimiva Valta Works Oy muokkaa toimintojaan keskiraskaassa ja raskaassa koneistuksessa. Viime vuonna yrityksen käyttöön Poriin siirrettiin Raumalta kookas avarruskone yhdessä vuoden suurimmista konesiirto-operaatioissa koko maassa. Hiljattain yrityksessä toteutettiin myös mittava konemodernisointi.

Nykyisin Valta Worksina tunnetun konepajan historia alkaa jo 1940-luvulta.

Toiminta käynnistyi Oy Suojarakenne Ab -nimen alla. Tämän jälkeen omistajina ovat olleet muun muassa Rauma Repola, Metso ja Hollming Oy. Vuonna 2014 konepajan nimeksi muuttui Valta-Works Oy, ja uudeksi omistajaksi tuli Juhani Valtanen.

”Työskentelin aikaisemmin Hollming Worksissa, mutta 2014 Hollming Oy luopui Porin tehtaasta ja sain tilaisuuden ostaa valmiin konepajan itselleni”, kertoo toimitusjohtaja Juhani Valtanen.

”Tilaisuuteen oli helppo tarttua, koska olin työskennellyt yrityksessä jo Hollmingin omistuksen aikana.

Nyt Valta Works työllistää noin kaksikymmentä metalliteollisuuden ammattilaista, mutta kehitämme toimintaamme sillä ajatuksella, että tulevaisuudessa meitä olisi vieläkin isompi joukko koneistuksen ammattilaisia mukana suomalaista metalliteollisuutta palvelemassa”, Valtanen kertoo.

Valta Works on päivittänyt parin vuoden aikana konekantaansa vähitellen, ja viimeisin iso investointi oli käytetyn Juaristi MP7 RAM -avarruskoneen osto Rolls-Roycelta vuonna 2016.

Juaristi MP7 Ram -avarruskone toi lisää isojen koneistuskappaleiden kapasiteettia. Koneessa on kaksi erillistä pyöröpöytää. Molemmat pöydät ovat varustettuja pyörähdysakselin lisäksi karan suuntaisilla lineaariakseleilla.

Yksi vuoden isoimmista konesiirroista

”Rolls-Royce oli päättänyt lopettaa koneistuksen Raumalla, ja kuulin, että he ovat luopumassa näistä muutaman vuoden ikäisistä avarruskoneistaan. Olimme etsineet jo jonkin aikaa vähän käytettyä isompaa avarruskonetta tuotantoomme, ja kaupat syntyivät”, kertoo Valtanen.

Koneen kaupan jälkeen yritys selvitteli teollisuuden kunnossapidon toimijoilta tarjouksia koneen siirrosta Raumalta Poriin tehtaalle.

”Kyseessä oli kuitenkin ehkä vuoden isoin Suomessa tehtävä konesiirto, joten asiassa oli monta selvitettävää asiaa, ja aikataulukin oli kohtuullisen kireä. Loppujen lopuksi siirron tekijäksi valikoitui meille tuttu kumppani Simsotec. He ovat hoitaneet koko Valta Worksin historian ajan tehtaassamme kunnossapidon, työstökoneista nostureihin ja aina talotekniikkaan saakka”, sanoo Valtanen.

Simsotec Oy on teollisen kunnossapidon yritys, jonka palveluita ovat mm. työstökoneiden, nostureiden ja hitsauskoneiden huollot ja vikakorjaukset, teollisuusmuutot ja konesiirrot sekä työstökoneiden modernisointi. Toimipisteet ovat Tampereella, Porissa, Raumalla ja Parkanossa.

Kappaleen kellotus käynnissä ennen koneistusta.

Nopein liikkein tuotantoon

Koneen siirtoprojekti alkoi keväällä 2016 Raumalla katselmuksella ja projektisuunnitelmalla. Asennuspaikka Raumalla asetti jonkin verran haasteita hallin korkeuden takia. Koneen pylväs muun muassa jouduttiin nostamaan kolmella isolla autonosturilla ylös ja kaatamaan sen vaakatasoon hallissa sisällä.

”Aikataulu oli muutenkin purkuvaiheessa kohtuullisen kiireinen. Meillä oli vain kaksi viikkoa aikaa saada kone ulos hallista kokonaisuudessaan. Reilu puolitoista viikkoa ja kone kuitenkin oli meillä Porissa. Tämän jälkeen meidän piti tehdä vielä koneelle perustukset, jonka jälkeen pääsimme asentamaan konetta halliimme”, kertoo Valtanen.

”Tämän kokoisessa koneessa on kuitenkin monta huomioon otettavaa asiaa. Asennuksesta ja sen asettamista haasteista selvittiin kuitenkin yhteispelillä hienosti”, toteaa Valtanen.

Kesällä 2016 oli kaikki valmista ja Juaristi saatiin tuotantoon.  

Isojen kappaleiden koneistusta

Valta Works on pyrkinyt profiloitumaan erityisesti keskiraskaiden ja isojen kappaleiden koneistajiksi. Yrityksen käytössä on neljä avarruskonetta, kaksi Skodan avarruskonetta on samoilla johteilla ja kokonaispituus on 25 metriä, Juaristissa X-liike on 13 metriä, Lazattin avarruskoneessa X liike on 14 metriä.

”Telasorvauksessa pystymme sorvaamaan hieman yli kaksi metriä halkaisijaltaan olevan kappaleen, jonka maksimipituus voi olla kuusitoista metriä. Karusellisorvin maksimi kappaleen halkaisija voi olla hieman yli kaksi ja puoli metriä. Tehtaaltamme löytyy myös portaalijyrsinkone, jossa liikepituus on 12 metriä. Kappaleen käsittelyssä nosturimme nostavat 60t, eli pärjäämme myös painavien kappaleiden kanssa hienosti. Hallitilaa meillä on noin 10 000m2”, kertoo Valtanen.

”Kaikkea toimintaamme ja tekemisiämme ohjaa ajatus siitä, että meidän pitää olla asiakkaillemme aidosti laadukas ja kilpailukykyinen toimittaja. Meillä on käytössämme ISO9001 laatusertifiointi”, Valtanen huomauttaa.

Helmikuussa 2017, eli vuosi perustusten valamisen jälkeen koneen geometria tarkastettiin ja säädettiin uudelleen. Nyt koneen tarkkuusluokka on 10.
 

Sorviprojekti

Valta Worksin käytössä on myös pienempiä koneita, kuten SMT ja Doosan Puma -merkkiset NC-sorvit. Näistä SMT:n todettiin yrityksessä tulleen hiljattain tiensä päähän lähinnä ohjauksen osalta.

”Kone oli mekaaniselta kunnoltaan kuitenkin hyvä, ja emme halunneet hävittää sitä pois. Keskustelimme asiasta Simsotecin väen kanssa, koska tiesin että he tekevät myös työstökonemodernisointeja ja heillä on kovaa osaamista Siemens-ohjauksista”, Valtanen kertoo.

Pian projektissa päädyttiinkin siihen, että SMT -sorvin ohjaus uusittaisiin Siemens 808-ohjauksella. Samassa yhteydessä sorviin vaihdettiin uudet servomoottorit, sekä sähkökaappi sähköineen.

”Alkuperäinen CNC-ohjauksen paikka oli koneessa ovessa, mutta huomasimme melko nopeasti projektin edetessä, että haluaisimme toteuttaa myös SMT sorviin liikuteltavan ohjauspaneelin mikä meillä on jo muissa NC-sorveissa. Tämä toive toteutettiin, ja tällä muutoksella saimme parannettua koneen käyttäjän ergonomiaa ja koneen käytettävyyttä huomattavasti alkuperäistä paremmaksi.

Sorvi oli meiltä pois käytöstä noin kuukauden, jonka jälkeen kouluttauduimme uuden ohjauksen käyttöön. Nyt tämä kone on ollut meillä melkein vuoden käytössä”, Juhani Valtanen kertoo.

SMT-sorvi modernisointiin CNC-ohjauksen osalta. Nyt käytössä on Siemens 808 CNC -ohjaus vuorovaikutteisilla ohjelmointitoiminnoilla. Kuvassa vasemmalla Juhani Valtanen, Valta-Works ja oikealla Tapio Saha, Simsotec Oy.