Azipod-teknologiaa tutkimusristeilijöihin

ABB on toimittanut ratkaisuja tutkimusretkiristeilijämarkkinoille jo pitkään. Hiljattain yhtiö sai tilauksen sähkövoima- ja propulsiojärjestelmän toimittamisesta Seabournin kahteen uuteen ylelliseen tutkimusretkiristeilijään.

Sopimukseen kuuluu kaksi 170-metristä alusta, jotka toimitetaan italialaiselta T. Mariotti -telakalta Seattlessa sijaitsevalle Seabourn-varustamolle. Alukset toimitetaan kesäkuussa 2021 ja toukokuussa 2022.

Seabourn valitsi aluksiinsa ABB:n sähkövoima- ja propulsioteknologian, joka yhdistää päägeneraattorit, kojeistot, taajuusmuuntajat, keulan ohjailupotkurit ja etähallintajärjestelmän, sekä kaksi 6 megawatin Azipod-propulsiolaitetta.

Suomessa kehitettyä teknologiaa

Azipod on Suomen ABB:llä kehitetty sähköinen ruoripotkurilaite, joka pystyy kääntymään 360 astetta pystyakselinsa ympäri. Azipod -propulsiojärjestelmä soveltuu energiatehokkuuden, ohjailtavuuden ja luotettavuuden optimointiin muun muassa matkustaja-aluksissa, kuten risteilijöissä ja lautoissa.

Aluksissa on 264 matkustajapaikkaa, ja ne on suunniteltu ylelliseen napaseudun tutkimusretkimatkailuun. Ne myös täyttävät tiukat napa-alueilla harjoitettavaa merenkäyntiä koskevat Polar Code 6 -säännökset.

Azipod-propulsiojärjestelmä vapauttaa tilaa aluksen sisällä, joten risteilijän voi varustella kuljettamaan sisätiloissaan myös pienempiä veneitä, kuten kajakkeja, kumiveneitä ja kahta sukellusvenettä, aina Antarktikselta pohjoisnavalle ja muihin eksoottisiin kohteisiin.

”ABB:n Azipod-propulsiojärjestelmä oli Seabournille luonteva valinta. Koska aluksessa on PC6-säännösten mukaisesti vahvistettu runko, sitä pystyy ohjaamaan ja hallitsemaan erinomaisesti niin napapiirillä kuin muilla alueilla ympäri maailmaa”, sanoo Seabourin johtaja Rick Meadows. ”Azipod-propulsiojärjestelmä vähentää myös tärinää, mikä puolestaan parantaa matkustajien viihtyvyyttä merkittävästi. Seabourn on UNESCOn kumppani risteilyissä maailmanperintökohteisiin, joten arvostamme myös sitä, että Azipod-järjestelmä mahdollistaa ympäristömyönteisen operoinnin.”

Azipod-propulsiojärjestelmästä on tullut suosittu ratkaisu haastavissa olosuhteissa kulkeviin tutkimusretkialuksiin. Tällä hetkellä yli 20 tutkimusretkiristeilijää käyttää ABB:n Azipod-järjestelmää.

Lue myös: ABB investoi Vaasan kytkintehtaalle