Varsijyrsimet ISO S -materiaalien koneistukseen

Sandvik Coromant tuo markkinoille uudet jyrsintää tehostavat varsijyrsimet, niiden terägeometriat ja -laadut on optimoitu ISO S -materiaalien koneistamiseen. CoroMill Plura HFS (High-Feed Side milling) ISO S -jyrsimet takaavat varman ja tuottavan prosessin titaani- ja nikkelipohjaisista seoksista valmistettuja lentokoneiden moottori- ja runko-osien valmistukseen.

Ilmailuteollisuuden kasvuennusteet ovat varsin lupaavia. Sandvik Coromant vastaa odotuksiin laajentamalla CoroMill Plura HFS -tuotteiden valikoimaa kahdella titaaniseoksille ja yhdellä nikkeliseoksille optimoidulla varsijyrsinperheellä. Titaanin koneistuksen päähaasteita ovat lastunpoisto ja kuumuus. Sandvik Coromantin ratkaisut ovat nestekanavaton versio normaaleihin lastunpoisto-olosuhteisiin sekä läpijäähdytetty lastuamisnesteen tehoa parantava versio (patenttia haettu) optimaaliseen lastunpoistoon ja lämpötilanhallintaan.

Titaanin koneistukseen tarkoitettuja varsijyrsimiä saa laatuna GC1745, jonka sitkeä, erittäin hienojakoinen kovametallinen perusaine ja terävät särmät sopivat haastavaan jyrsintään. Uusi piitä sisältävä monikerrospinnoite takaa myös erinomaisen kulumiskestävyyden ja alhaisen lämmönjohtavuuden. Jyrsinten geometria perustuu kuuteen lastu-uraan, ei-poraavaan keskiöön ja epäsäännölliseen teräjakoon. Lisäksi jyrsimen sydän on optimoitu mahdollisimman jäykäksi, kuten titaanin koneistus edellyttää. Kulmapyöristys, rintakulma ja päästö on suunniteltu nimenomaan näiden haastavien materiaalien koneistukseen.

Nikkeliseosten koneistukseen on tarjolla laatu GC1710. Luja, kulumiskestävä, hienojakoinen perusaine on optimoitu kestämään kovien ja erittäin adhesiivisten työstökarkenevien materiaalien, kuten vanhennetun Inconel 718:n jyrsinnässä esiintyviä isoja kuormituksia. Uusi HIPIMS-teknologialla (high power impulse magnetron sputtering) valmistettu pinnoite vähentää irtosärmän muodostusta ja pidentää työkalun kestoikää.

”Uudet jyrsimet sallivat sivujyrsinnän suurella syötöllä käyttäen isoa aksiaalista lastuamissyvyyttä (ap) ja pientä radiaalista lastuamisleveyttä (ae), kun tähän yhdistetään hallittu maksimilastunpaksuus, lastuamisvoimat pysyvät hallinnassa ja lastuaminen on juohevaa”, sanoo Sandvik Coromantin täyskovametallisten jyrsinten kansainvälinen tuotepäällikkö Tiziana Pro. ”Edut näkyvät kahdella rintamalla: komponentteja valmistuu samassa ajassa enemmän, ja pidempi kestoikä ja varmempi prosessi vähentävät usein kalliiksi tulevien epäkuranttien työkappaleiden määrää. Lisäksi työkappalekohtaiset työkalukustannukset pienenevät.”

Jyrsimet on suunnattu mm. lentokoneiden titaanisten siipi- ja kannatinosien sekä Inconel 718:sta valmistettujen turbiinipesien koneistukseen. Jyrsimet tarjoavat asiakkaille etuja myös muilla toimialoilla, joissa titaani- ja nikkeliseosten käyttö yleistyy jatkuvasti. Esimerkkejä ovat mm. öljy- ja kaasuteollisuus, lääketieteen tekniikka ja moottoriurheilu.

Potentiaaliset hyödyt tulivat esiin asiakastestissä, jossa koneistettiin nikkelipohjaisesta Waspaloy 420 -seoksesta valmistettu matalapaineturbiinin pesä vaakakaraisella koneistuskeskuksella. Aksiaalista lastuamissyvyyttä lisättiin ja radiaalista lastuamissyvyyttä pienennettiin, sillä isot radiaalivoimat lisäävät työkalun taipumista. Halkaisijaltaan 12 mm:n CoroMill Plura HFS -varsijyrsimellä saatiin tuntuvasti samankokoista kilpailijan jyrsintä isompi lastuvirta ja tuottavuus kasvoi mahtavat 198 prosenttia. www.sandvik.coromant.com/fi