Promeco laittoi vauhtia leikkaustöihin

Kari Harju

Kuitulaserit ovat tulleet vahvasti viime vuosina suomalaisiin ohutlevypajoihin. Niiden tuttuja etuja leikkaustöissä ovat nopeus, taloudellisuus sekä ylläpidon helppous. Kun ylläpidettäviä osia on vähän, monilta huoltohommiltakin säästytään. Promeco Group panosti laserleikkauksen toimintoihinsa Kankaanpäässä viime vuonna. 6 kW:n kuitulaser vauhdittaa leikkaustöitä nyt täydessä tuotannossa.

Uudella kuitulaserilla tehdään Kankaanpäässä tarvittavat leikkeet paikan päällä. Ohjauksella Juha Mikkola (oikealla) ja Henry Uusi-Rajasalo.

Promeco on nimensä puolesta tuore yritys, mutta perinteitä firmalla riittää sitäkin enemmän. Promecon tausta ulottuu 1970-luvun alkupuolelle saakka. Pitkään, viime vuoden lopulle saakka, perheyrityskokonaisuus toimi alalla hyvin tunnetulla nimellä KMT Group.

”Nimenvaihdos KMT:stä Promecoksi liittyy lähinnä ulkoisiin brändäyksiin. Uusi nimi tuo sähäkkyyttä ja selkeyttää kokonaisuutta”, sanoo Promeco Mechanicsin tehtaanjohtaja Jussi Vesanko.

6 kW:n Bysprint fiber on tehnyt laserleikkaustöitä Promecolla Kankaanpäässä viime vuoden lopulta lähtien.

Töitä länsirannikon isoille

Promeco Group on mittavan kokoluokan kokonaisuus, työntekijöitä on 400 ja liikevaihtoa tehtiin viimeisimmällä tilikaudellaan noin 50 miljoonan euroa. Group muodostuu kolmesta yrityksestä, niistä kaksi toimii kotimaassa ja yksi Puolassa.

Suomen yksiköt Kankaanpäässä ja Vaasassa palvelevat kookkaamman kokoluokan asiakkaita, joihin kuuluvat esimerkiksi ABB, Rolls-Royce ja Wärtsilä.  Isoja asiakkuuksia on noin 20.

Kankaanpäässä Pansian tehtaalla tehdään sähkömekaanisia kokonaisuuksia kuten ohjausjärjestelmiä ja moottoreiden ohjauskeskuksia, Vaasassa mekaanisia kokoonpanoja meriteollisuuteen ja voimalaitoksiin sekä moottoreiden eristeratkaisuja.

Viimeksi mainittuja yritys toteuttaa niin tehtaillaan kuin myös asiakaskohteissa.

”Viime aikoina ovat isosti työllistäneet Solas-projektit, joiden puitteissa asennamme eristeratkaisuja jo käytössä oleviin laivamoottoreihin. Tätä työtä riittää jatkossa pitkään”, sanoo Vesanko.

Solas on kansainvälinen yleissopimus ihmishengen turvallisuudesta merellä (International Convention for the Safety of Life at Sea). Se määrittää moottorien kuumien pintojen kuten, pakoputkiston ja turboahtimen pintalämpötilojen ylärajat. Nämä toteutetaan ns. Solas-eristein, joiden yhtenä toimittajana ja asentajana maailmalla on juuri Promeco.

Kankaanpäässä Promecolla toimii Pansian lisäksi myös ohutlevytehdas, jossa valmistetaan ohutlevystä osia teollisuuden tarpeisiin. Kankaanpäässä on töissä sähkökokoonpanotehtaassa noin 200 työntekijää, ohutlevyä käsittelee edellisestä muutaman kilometrin päässä sijaitsevassa tehtaassa noin 50 henkilöä.

Lataus ja purkujärjestelmä ByTrans tehostaa levynkäsittelyä lyhentää varusteluaikoja.

Uusi kuitulaser 6 kW:n tehoin

Ohutlevytuotteiden valmistusta Kankaanpäässä tehdään tiiviissä yhteistyössä Vaasan yksikön kanssa. Vaasassa käytössä on mm. levynvalmistuksen kombikone, joka näihin päiviin saakka on tehnyt leikkeitä myös Kankaanpään yksilölle. Paljon niitä on ostettu myös ulkoa. Tässä kohden yritys haki hiljattain uuden ratkaisun hankkimalla Kankaanpäähän uuden modernin kuitulaserleikkauskoneen.

”Käytössämme täällä Kankaanpäässäkin on ollut yksi laserleikkauskone, mutta jo varsin iäkäs sellainen. Tämän vuoksi leikkeet on tehty lähinnä Vaasassa. Uusi kone muutti nyt kuvion toisenlaiseksi, tämän uuden kuitulaserin avustuksella voimme tehdä leikkeet täällä paikan päällä. Ratkaisu lisää tuotannon joustavuutta, vaivattomuutta ja nopeutta”, kertoo Vesanko.

Tuumausten tuloksena vanha laserkone myytiin ja hankittiin uutta ajanmukaista tekniikkaa.

Promecon Kankaanpään ohutlevy-yksikön kuitulaser on sveitsiläisvalmistajan Bystronicin 6 kW:n laserleikkausteholla varustettu BySprint fiber rungoltaan hieman koneen perusversiota kookkaampana sovellutuksena, maksimi levykoko käsittelyyn koneelle on 2x4 metriä. Koneen yhteyteen hankittiin vielä kalustoa materiaalinkäsittelyä helpottamaan ja varusteluaikoja lyhentämään, eli ByTrans-järjestelmä materiaalin lataukseen ja purkuun.

Demokappalen asettelua. Työalue koneessa on 2x4 metriä.
 

Kuidulla mennään

Koneen hankinnassa oli Kankaanpäässä alusta saakka varsin selvää, että kuidulla mennään.

”Pääasiassa käsittelemme ohuempia levymateriaaleja. 6 kW:n koneella pääsee teräksillä jopa 30 mm:iin saakka, mutta meillä pääasialliset vahvuudet ovat yhdestä viiteen mm:iin. Näillä vahvuuksilla juuri kuitulaserin yksi etu, eli leikkausnopeus, korostuu. Tässä kohdin se on CO2-koneita olennaisesti nopeampi”, kertoo tuotantopäällikkö Juha Mikkola.

Leikkaustöiden sujuvuutta lisää edelleen paikoitusnopeus, simultaaninen paikoitusnopeus koneessa on jopa 140 m/min. Juha Mikkolan mukaan myös näkökohtaa painotti hankintaa kuitulaserien suuntaan, eli taloudellisuus ja ylläpidon helppous.

Leikattuja osia. Nämähän menevät vaikka onnitteluina maan 100-vuotiselle taipaleelle!  Materiaali on 3 mm:n ruostumatonta terästä.
 

Koska kuluvia osia on vähän, myös huollettavia osia ei ole paljon. Näin säästöjä kertyy tässäkin kohdin”, kiteyttää Mikkola.

BySprintin Kankaanpäässä päädyttiin tuotevertailujen ja kokonaisharkinnan jälkeen.

”Tämä kokonaispaketti tuntui meille sopivimmalta ja yksi puoli asiaaolivat tässäkin kohtaa tietenkin käyttötuen ja huollon näkökohdat. Koimme paikallisen organisaation isoksi pluspuolen seikaksi. Näin voimme luottaa siihen, että tukea on tarpeen vaatiessa saatavissa nopeasti ja läheltä”, tiivistää Juha Mikkola.

BySprint on Kankaanpäässä täydessä tuotannossa.

”Koneen mukaviin puoliin kuuluu helppokäyttöinen ohjaus. Töihin on päästy senkin myötä sujuvasti”, sanoo Mikkola.