Niko Karsikas ja startupin selvät sävelet

Kari Harju

Startupeista puhutaan, startupeihin kannustetaan. Mutta miten startup kestää starttia pitemmälle ja siitä syntyy Tarina isolla T:llä? Yhden esimerkin kertoo innovatiivisilla lasermerkintälaitteillaan maailmalle ponnistaneen Cajo Technologiesin Niko Karsikas.

Niko Karsikas on johtanut Cajo Technologiesin muutamassa vuodessa pienestä isoksi.

Hyvä yritysidea on firman kivijalka. Toisaalta ideasta työ vasta alkaa.

”Ennakolta en osannut kuvitella, miten monitahoinen työ on muokata ideasta kasvuyritys. Toisaalta onhan se työ palkitsevaakin. Hieno reissu tähän mennessä”, Niko Karsikas sanoo.

Pysyviä merkintöjä laserilla

Karsikas puhuu kokemuksesta. Lyhyessä ajassa hänen perustamansa Cajo Technologies on kasvanut startupista jo melkoiseksi kansainväliseksi menestykseksi.

Kempeleeltä ponnistava yritys on mainittu usein Suomen mielenkiintoisimpia startupeja listanneiden rankingien kärjessä.

Yritys alkoi hahmottua kymmenisen vuotta sitten, kun Karsikas kesätöissä huomasi, että lasermerkinnöille voisi olla markkinoilla tilausta. Menetelmän tarkoitusta varten tarjosivat oksidikerroksen vahvuusvaihtelun aiheuttamat ilmiöt materiaalin pinnalla.  Koska vahvuuksiin voitiin laserilla vaikuttaa, Karsikas oivalsi, että niitä voitaisiin käyttää uudella tavalla hyväksi merkintöjen tekemiseen.

Tekniikasta kiinnostunut ja yrittäjävetoa tuntenut nuori mies kehitti laitteiston ja sai sen toteutukseen apua tietotekniikan alaan perehtyneeltä veljeltään Tomi Karsikkaalta. Syntyi Mobilemarking, kiertävä lasermerkkauspalvelu.

Pulla-auton takatilassa kierrettiin asiakkaita, mutta haasteita oli.

”Ensimmäiset kaksi ja puoli vuotta olivat aikamoista rämpimistä. Niin se usein yritystoimintaa aloitettaessa on, aluksi kokeillaan kaikenlaista ja siitä asiat sitten täsmentyvät.”

Tämä onkin Karsikkaan mukaan yksi olennainen seikka yrityksen kehittämisessä.

”Pitää pyrkiä keskittymään olennaiseen ja löytämään omat ydinvahvuudet. Tätä arviointia ja omien toimien kyseenalaistamista tulisi tehdä koko ajan. Meidän kohdallamme yksi hyppäys tapahtui, kun oivalsimme, että olemassaolon ytimemme ei olekaan kiertävä merkkauspalvelu, vaan teollisuuden laitekehitys ja järjestelmäintegraatio”, sanoo Karsikas.

Tämän myötä nimikin muuttui. Mobilemarkingista tuli vuonna 2013 Cajo Technologies.

Tällä tiellä ollaan ja pitkälle se tie on vienytkin. Suomen lisäksi nyt jo muun Euroopan ja USA:n markkinoille saakka. Myös Brasiliaan, Taiwaniin on laitteita toimitettu.

”USA on kookas markkina-alue, jossa näemme isoja mahdollisuuksia. Sinne olemme suunnanneet viime aikoina runsaasti panoksia”, sanoo Karsikas.

Hyvä henki ja menemisen meininki ovat nuorelle yritykselle tärkeitä. Siitä kertoo markkinointipäällikkö Jenna Enbuskan kyltti. Kyltti on toteutettu Cajon merkkausmenetelmällä.

Menestyksen avaimet

Cajo Technologiesin tarinassa iso tekijä on itse menetelmä, mikä tarjoaa markkinoilla ainutlaatuisen tavan tehdä pysyviä merkkauksia metalleihin ja moniin muihinkin materiaaleihin. Lisäksi lasermerkintä on lisäksi ekologinen, lisäaineita tai kemikaaleja ei käytetä.

Teknologia on oiva, mutta yrityksen pystyttäminen sen ympärille vaati miehiltä muutakin kuin menetelmänhallintaa. Esimerkiksi sitkeyttä, markkinointitaitoa ja -ymmärrystä. Niiden kautta löytyivät aikanaan ensimmäiset asiakkaat ja alkuvaiheen rahoittajat.

Startupien iso ongelma on usein rahoituksen puute. Uutta teknologiaansa aktiivisesti eteenpäin vienyt ja markkinoinut Cajo onnistui pian vakuuttamaan rahoittajat toimintansa mielekkyydestä, keräsi miljoonan euron kehityspotin ja pääsi laittamaan yritysrakenteitaan kuntoon. Myöhemmin saatiin vielä toinenkin kookas rahoituspotti.

”Rahoituksen saaminen oli vedenjakaja toiminnallemme. Sen myötä pystyimme kokoamaan ympärillemme tiimin yritystoiminnan eri sektorien taitajia viemään yritystä eteenpäin. Näin yritys toimii edelleenkin. Kaikki tuovat oman panoksensa mukaan ja pääsevät osaltaan vaikuttamaan. Hyvä henki on tärkeä asia ja siitä pidämme huolta”, sanoo Karsikas.

Vahvasti kempeleläinen. Ulkokuva uusista toimitiloista

Stand alonet ja järjestelmät

Tuotteidensa osalta Cajo Technologies on vauhtiin päästyään pitkään noudattanut kahta toimintalinjaa.

Ensinnäkin tuotekehitykseensä koko ajan rajusti satsaava yritys on kehittänyt malliston yksittäisiä merkkauslaitteita, jotka soveltuvat merkkaustarpeisiin eri kohteissa ja materiaaleilla.

Näiden stand alone -ratkaisujen ohella yritys on mukana teollisuuden järjestelmissä. Tämä tarkoittaa automaattisia tuotantolinjoja, joissa merkkaus tapahtuu Cajo Technologiesin tekniikalla osana linjalla tapahtuvaa tuotevalmistusprosessia. Tämä sektori vetää ja Cajo Technologies tekee yhteistyötä jo useiden kookkaiden yritysten kanssa.

”Esimerkiksi jäljitettävyysmerkinnöillä, QR-koodeilla, on teollisuudessa nyt kova kysyntä ja myös uusien asiakkaiden etsimisessä pyrimme olemaan jatkuvasti aktiivisia. Laajat, aikaa vievät markkina-analyysit eivät ole meidän tapamme toimia, vaan haluamme olla nopeita liikkeissämme. Kutsuisin metodiamme täsmäoperoinniksi.  Etsimme potentiaalisia asiakkaita ja lähestymme heitä sitten suorin yhteydenotoin heidän tarpeidensa kautta”, Karsikas sanoo.

”Metallin alueella useat isot toimijat ovat lähteneet mukaan. Jatkossa yksi kiinnostava uusi sektori ovat kaapelien valmistajien merkintätarpeet, myös tälle sektorille teknologiamme sopii hyvin”, sanoo Karsikas.

Cajon menetelmällä voidaan tehdä värikkäitä ja kulumattomia merkintöjä metalleihin ja moniin muihin materiaaleihin. Kuvan kyltti on ruostumatonta terästä.

”Iso nousu vasta edessä”

USA:n markkinoilla Cajo Technologies on ollut mukana nyt parin vuoden ajan ja siellä toimii nykyisin myös oma myyntikonttori. Yrityksen päätoimipaikka on vakaasti Kempeleellä. Paikkakunnan keskustan lähelle valmistui parisen vuotta sitten uusi toimitila.

”Kempele on hyvä toimipaikka, eikä tarvetta muutoksiin toistaiseksi ole. Yhteydet toimivat, lentokenttäkin on tuossa ihan lähellä. Lisäksi Kempeleen kunta on suhtautunut meihin aina myönteisesti”, sanoo Karsikas.

Cajo Technologies työllistää 27 henkilöä. Liikevaihto on kivunnut vuosittain, nyt mennään neljän miljoonan euron vuositasolla.

Voimakasta kasvua yritys tavoittelee edelleenkin. Cajo Technologies on siitäkin mielenkiintoinen tapaus, että se myöntää tavoittelevansa suuria. Kansainvälistyminen on ollut alusta saakka itsestäänselvyys.

”Tavoitteita pitää olla eikä tyytyväiseksi tule ruveta. Se lienee yksi startupin kehittymisen ydintotuus laajemminkin”, sanoo Karsikas

”Me tähtäämme isoon kasvuun. Viime vuosina olemme vähintäänkin triplanneet liikevaihtomme vuosittain. Vaikka haasteitakin on ja vanhempien merkkausteknologioiden puolustusasemat kentällä ovat vankat, hyvä kehitys jatkuu”, Karsikas toteaa.

Cajo Technologiesia pidetään yhtenä viime vuosien startup-menestyjistä, ja startupiksi yritys mieltää itsensä edelleenkin. Ainakin osaksi.

”On kai määrittelykysymys, milloin yritys lakkaa olemasta startup ja alkaa olemaan jotakin muuta. Olemme saaneet paljon aikaan, mutta tunnen vahvasti, että isoin nousu ja tämän teknologian todellinen läpimurto ovat vasta edessäpäin. Sen eteen teemme töitä joka päivä”, hymyilee Niko Karsikas.