Miehet potkurissa

Tekniikkaa pitää välillä huoltaa, se on selvä juttu. Toisinaan huoltotöitä tehdään hyvinkin haastavissa paikoissa ja olosuhteissa. Kuten potkureissa.

Ammattilaiset asialla: Jere Aaltonen ja Pekka Järvinen.

Caverion suunnittelee, toteuttaa, huoltaa ja ylläpitää teknisiä ratkaisuja teollisuuteen, kiinteistöihin ja infrastruktuuriin. Yrityksen toiminta ei rajoitu vain Euroopan rajojen sisäpuolelle vaan työntekijöitä matkustaa työn perässä ympäri maailmaa.

Yksi tällainen työ on jättimäisten risteilylaivojen huoltotelakointien yhteydessä tehtävät Azipod-ruoripotkureiden sähköhuoltotyöt yhdessä ABB:n projektiorganisaation kanssa.

Risteilyaluksia määräaikaishuolletaan telakoilla ja asentajat tekevät pitkää päivää ahtaissa ja kuumissa olosuhteissa laivojen ruoripotkureiden sisässä. ”Aluksissa on potkurijärjestelmä, joka toimii samalla ruorina ja potkurina, ja järjestelmä kääntyy 360°. Isojen laakerihuoltojen ja tiivistemodernisaatioiden yhteydessä teemme potkureiden sisässä sähköisiä purkutöitä ja uudelleen asennuksia”, kertovat asentajat Pekka Järvinen ja Jere Aaltonen.

Pitkät työpäivät ruoripotkureiden sisällä

Työpäivät ovat telakoilla pitkiä tiukkojen aikataulujen vuoksi: minimissään töitä tehdään 13 tuntia päivässä, seitsemänä päivänä viikossa. Eksoottisissa maissa lämpötila nousee reilusti yli 30 °C, ja tämä näkyy myös ruoripotkurin sisällä. ”Tilat ovat niin ahtaat, ettei siellä oikeastaan pääse kääntymään ympäri”, sanoo Jere Aaltonen.

Eri puolilla maailmalla matkustavien asentajien työ on haastavaa tiukkojen aikataulujen ja vaihtuvien työolosuhteiden lisäksi myös sen vuoksi, että telakalla olevan laivan viimeinen huoltotyö on caverionilaisten vastuulla olevat sähkötyöt. Asennukset pitää saada tehdyksi ajallaan ja kerralla kuntoon.

ABB Freedom Azipod.

Ahdasta on ja putoamisvaara suuri

Erityisesti työturvallisuus korostuu, kun olosuhteet ovat haastavat: ruoripotkurin sisällä on erittäin ahdasta ja putoamisvaara on suuri. Asentajilla tulee aina olla mukana happitasomittarit ja luukkuvahti sekä puhelinyhteyden on toimittava. Työtä ei koskaan saa tehdä yksin. Kaikki työkalut, myös ruuvit ja pultit, kirjataan ylös ja kuitataan takaisin palautetuksi. Jos jotain tippuu potkurin sisään, pienetkin osat pitää löytää.

Haastavista töistä ja olosuhteista sekä tiukoista aikatauluista huolimatta Pekka ja Jere pitävät työstään: ”Kyllä tässä ammatissa on haasteita. Matkustamme keskimäärin 60–80 päivää vuodessa. Perheelliselle se ei toki ole ideaali tilanne. Pääsemme kuitenkin näkemään upeita kohteita maailmalla, joissa tuskin tulisi muuten käytyä”, toteaa Pekka Järvinen.

ABB auditoi kesäkuussa 2017 Caverionin, ja Caverion sai ainoana alihankkijana 100 % työturvallisuudesta.