Alusteel laittoi vauhtia viimeistelyyn

Kari Harju

Terästukkuri ja jatkojalostaja Alusteel uudistaa viimeistelyyn liittyviä toimintojaan päätoimipisteessään Uudessakaupungissa. Käyttöön asennettu ja Suomen ensimmäinen kaltaisensa viimeistelylinja poistaa leikatuista kappaleista purseet ja hioo kappaleiden kulmat samassa kokonaisuudessa.

Linja toiminnassa. Kokonaisuus koostuu kahdesta viimeistelykoneesta sekä kuljetinlinjastosta.

Teräskappaleiden käsittelyssä leikkauspurseen poistaminen on usein käsityötä, ja sellaisena työllistävää ja aikaa vievää hommaa.  Sellaista se oli tuotantojohtaja Tommi Putron mukaan aiemmin Alusteelillakin.

”Kuonan poistimme leikatuista kappaleista perinteiseen malliin käsin. Koska homma oli hidasta,   raskasta, aloimme etsiä tilanteeseen uutta ratkaisua. Melkoinen parannus asiaa sitten löytyikin ja sen myötä isosti nopeutta ja mielekkyyttä viimeistelytöihin”, Putro sanoo.

Linjasto lisää tuotantonopeutta ja parantaa työn mielekkyyttä, toteaa tuotantojohtaja Tommi Putro.

Toimintaa vuodesta 2004

Oy Alusteel Ab on Uudessakaupungissa toimiva teräspalveluyritys.

Toimintaansa yritys on kehittänyt oman konseptin, se toimii sekä terästukkurina että jatkojalostajana. Yritys palvelee koko Suomen alueella, ja lisäksi myös Skandinaviassa ja Baltiassa. Perheyritys on toiminut vuodesta 2004.

”Meitä on omistajina isä ja kaksi poikaa, sopiva ryhmä siihen, että saamme asiat hoitumaan ja päätökset tarvittaessa nopeiksi”, Putro sanoo.

Yritys aloitti toimintansa Kalannissa, ja siellä sijaitsee edelleen yrityksen toinen toimipiste.

Alusteelin päätoimipiste sijaitsee logistiseksi oivalla paikalla Uudenkaupungin satamassa. 

Toiminnot ovat samantyyppisiä molemmissa toimipaikoissa, mutta Kalannissa mittakaava on pienempi ja niin myös tuotteet.

”Sataman toimipisteen tiloissa on tukkuvarasto ja täällä teemme myös isommat kappaleet. Lisäksi asiakaspalvelukeskus ja hallinto toimivat satamassa”, kertoo Putro.

Hiomakone SBM-XL G2S2.

Isoja satsauksia

Alusteel aloitti aikanaan puhtaasti vesileikkaajana, mutta on kasvanut lyhyessä ajassa huomattavan monipuoliseksi toimijaksi. Yrityksen tuotantoketju lähtee tehtaalta saakka.

”Toimimme itse tukkurina ja kun levy tai kela tulee maahan, leikkaamme sen asiakkaan niin halutessa saman tien myös määrämittaisiksi. Näin asiakas saa juuri oikean kokoisen levyn. Se vähentää hukkaa ja säästää resursseja”, sanoo Putro.

Materiaalien osalta yritys käsittelee laajaa palettia. Hiiliteräkset, haponkestävät, rosterit ja alumiini, kuten yrityksen nimikin kertoo, ovat sellaisia.

Terästä yritys käsitteli viime vuonna 35 000 tonnia.

Alusteelin nopea kasvu on vaatinut myös melkoisia satsauksia toimintaan.

”Kasvun yksi selitys on, että olemme uskaltaneet tarvittaessa ottaa myös riskejä toiminnan kehittämiseen. Esimerkiksi vuonna 2010 teimme todella ison investoinnin, kun rakensimme hallin ja hankimme uudet koneet tänne Uudenkaupungin satamaan.”

”Idea oli se, että kun teräs tulee tänne rantaan, leikkaamme sen heti tässä vieressä. Logistiikalle siitä on pelkkää etua.”

Viime vuosina yritys on investoinut tuotantoonsa keskimäärin miljoona euroa per vuosi.

Ja vahvan kasvuhakuisena toimintaa on tarkoitus jatkaa edelleenkin.

Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 23 miljoonaa euroa, henkilöstöä on noin 50 henkilöä.

Yrityksen vahvuus on Tommi Putron mukaan juuri vankassa materiaalien ja kokonaisketjun hallinnassa.

”Iso osa kappaleen hinnasta tulee materiaalista. Oikea materiaali ratkaisee tuotteen kustannuskilpailukyvyn”, kertoo Putro.

Magneettinostin auttaa tarvittaessa kappaleiden nostossa linjastolle. Nostotöissä Marko Hyökyvirta.
 

Lisää nopeutta viimeistelyyn

Jalostuksen tarpeisiin yrityksellä on kalustoa niin särmäykseen kuin leikkuuseenkin, kaasulla plasmalla ja laserilla. Laserilla päästään erikoisuuteena haponkestävissä jopa 30 mm:n vahvuuksiin. Erityisesti kalusto on viritetty isojen kappaleiden käsittelyyn.

Viime aikoina yritys on investoinut isosti mm. leikkaukseen, ja todellakin myös viimeistelyyn.

Osana viime vuoden kehitysohjelmaansa yritys hankki viimeistelytoimintoihinsa käsityön tilalle Suomessa harvinaista teknologiaa Lissmacilta, linjaston, joka koostuu kahdesta erityppisestä viimeistelykoneesta sekä kuljetinlinjastosta.

Linjan toiminnassa plasma- tai kaasuleikattu leike asetetaan kuljetinlinjastolle, ja ensimmäinen kone poistaa kahdelta puolelta leikkauspurseen. Sen jälkeen kappale jatkaa linjastolla toiselle koneelle, joka kuivahioo kappaleesta pois terävyyden sekä pyöristää reunan niin ikään kahdelta puolelta.

Linja mahdollistaa kooltaan monentyyppisten kappaleiden käsittelyn. Suomessa kokonaispituudeltaan lähes 30-metrinen linja on ainoa kaltaisensa.

 

 

 
 
 
 

”Olennainen asia oli pyrkimys vähentää käsityötä viimeistelyssä, työn nopeutuminen sekä tasalaatuisuus. Henkilömäärää ei vähennetty uuden koneen myötä, vaan päinvastoin. Lataamiseen, purkamiseen ja pakkaamiseen tarvitsimme tehostuneen tuotannon myötä lisää väkeä”, Putro kertoo.

Kappaleiden poistoa. Kuvassa Paavo Pohjantuli.

Linjasto on varustettu käryn- ja savunpoistolaittein, mikä osaltaan lisää työympäristön ergonomiaa. Vaikka kokonaisuus sekä hakkaa purseen että hioo, esimerkiksi polttoleikatuissa kappaleissa voidaan käyttää vain osaa linjastosta.

Hankintaa varten yrityksessä vertailtiin useita vaihtoehtoja, mutta Coastonen kautta hankittu linja valikoitui lopulliseksi valinnaksi.

”Tämä oli tarkoitukseen sopivin. Jatkossa jalostamme viimeistelyn toimintoja varmasti edelleen, mutta uusi linja on harppaus eteenpäin. Linjasto poisti ison tuotannon hidasteen ja mahdollistaa siten osaltaan tuotannon kasvun jatkossa. Käsittelyaikaa kokonaisuus vähentää kappaleesta riippuen jopa kolmannekseen aiemmasta. Ja saatiinhan putsaushomma nyt tekijöidenkin kannalta merkittävästi aikaisempaa mukavammaksi”, Tommi Putro toteaa.

Linjan koneet:

SBM-M 1500 D2

Työleveys: 1500 mm

Materiaalivahvuudet käsittelyyn: 5-120 mm

Kappalepaino: 750 kg/m2

Työnopeus: 0-4 m/min

 

SBM-XL G2S2

Työleveys: 50-1500 mm

Materiaalivahvuudet käsittelyyn: 0,5-120 mm

Kappalepaino: 750 kg/m2

Työnopeus: 0-4 m/min